مقالات

تفاوت پمپ وکیوم تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای

تفاوت پمپ وکیوم تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای

وکیوم پمپ یا پمپ وکیوم با عبارت انگلیسی vacuum pump شامل یکی از پمپ‌های متداول صنعتی است که با ایجاد شرایط خلأ در فشاری کمتر از فشار عادی، موجب پمپاژ سیالات در مسیر مورد نظر می‌گردد. بسته به نوع سیالی که در آن جریان پیدا می‌کند، ویسکوزیته سیال و ماهیت شیمیایی آن، از یکی از انواع پمپ وکیوم استفاده می‌شود. در تعریف ساده از پمپ‌های وکیوم، این پمپ‌ها را به صورت پمپ‌های با شرایط خلأ معرفی می‌کنیم. قابلیت و کارایی این پمپ‌ها در شرایط کار با مواد شیمیایی و سیالاتی با ذرات معلق، متفاوت ثبت شده است.

به طور کلی پمپ‌های تحت خلأ را از نظر شرایط عملکردی به دو گروه تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای دسته‌بندی می‌کنند. تفاوت اصلی بین پمپ های تک مرحله ای و چند مرحله ای در پروانه های آنها و تأثیر آن بر عملکرد است. در حالی که یک پمپ تک مرحله ای فقط یک پروانه دارد که در اطراف شفت می چرخد، پمپ های چند مرحله ای دارای دو یا بیشتر هستند. این ویژگی چندین پیامد برای عملکرد پمپ دارد که اکنون به آنها می پردازیم.

تفاوت پمپ وکیوم تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای

پمپ وکیوم دو مرحله‌ای

پمپ‌های وکیوم دو مرحله‌ای نوعی از پمپ‌ها هستند که میزان فشار خلأ که ایجاد می‌کند  پایین تر است و به عبارتی خلا بهتری ایجاد میکند.

 اگر بخواهیم تفاوت این دو پمپ را مطرح کنیم به این صورت بیان می‌شود: “پمپ‌های تک مرحله‌ای از نظر قیمت، گرانتر هستند اما معایب بیشتری نسبت به پمپ‌های دو مرحله‌ای دارند.

بنابراین هنگام خرید یکی از این پمپ‌های خلأ پیشنهاد می‌شود قبل از هرگونه هزینه با کارشناسان فروش در خصوص نحوه عملیات و همچنین منبع تغذیه در صنایع یا ساختمان‌ها برای پمپاژ سیال گفتگو گردد.

تفاوت پمپ وکیوم تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای

انواع پمپ وکیوم را بشناسید

انواع پمپ‌های وکیوم صنعتی به سه دسته اصلی پمپ‌های وکیوم آب در گردش، پمپ‌های روغنی و پمپ وکیوم خشک دسته‌بندی می‌شوند.

در بسیاری از منابع، نامی از پمپ‌های وکیوم روتاری یا چرخنده نیز آمده است. سایر مدل‌های این‌های پمپ‌های صنعتی عبارتند از پمپ‌های دیافراگمی، پمپ‌های پیستونی، اسکرول، غلطکی و غیره.

 هر یک از انواع پمپ‌های وکیوم شرایط را تحت عملیات متفاوت فراهم می‌کنند؛ به طور مثال در پمپ‌های وکیوم صنعتی پیستونی، با حرکت یک پیستون، شرایط خلأ فراهم می‌شود.

در مدل‌های پمپ چرخش آبی، حرکت آب و چرخش پره‌های چرخنده با نیروی گریز از مرکز، موجب ایجاد شرایط خلأ داخل پمپ می‌گردد.

تفاوت پمپ وکیوم تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای
خرید پمپ وکیوم تک مرحله ای

خرید پمپ وکیوم در بازار امروزی با چالش‌هایی روبه‌رو است. مشتریانی که یکی از این پمپ‌ها را نیاز دارند ترجیح می‌دهند به صورت حضوری به یک مغازه مراجعه کنند،

برخی دیگر از صنایع که به صورت حرفه‌ای‌تر، قصد خرید پمپ‌های وکیوم را دارند با شرکت‌های تولید کننده به صورت مستقیم تماس می‌گیرند.

عده دیگری از مشتریان نیز ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کنند. البته لازم به ذکر است که فروشگاه‌های اینترنتی یا شرکت‌ها در قالب وب سایت‌های آنلاین به پشتوانه کارخانه‌های تولیدکننده فعالیت می‌کنند؛

بنابراین پمپ وکیوم و خرید آن از هر طریق که انجام گیرد باید ارزیابی همه شرایط انجام گیرد.

برای خرید پمپ وکیوم با فیام موتور تماس بگیرید.