مقالات

سروو موتور خطی چیست؟

سروو موتور خطی نوعی از انواع سروو موتورها

سروو موتور خطی یکی از انواع سروو موتورها می باشد، در واقع سروو موتور‌ها از نظر مکانیکی به صورت دو نوع سروو موتور ساخته می شوند:

• سروو موتور خطی

• سروو موتور دورانی

همان طور که اشاره شد سروو موتور خطی نوعی از انواع سروو موتورهاست که در آن حرکت دورانی با استفاده از گیربکس به حرکت خطی تغییر شکل پیدا می کند، و برای این که شناخت درستی نسبت به سروو موتور خطی به طور خاص به دست بیاید، بهتر است ابتدا با سروو موتورها به صورت کلی، یک آشنایی نسبی حاصل شود.

سروو موتور چیست؟

 سروو موتور خطی یکی از انواع آن به شمار می رود، در واقع الکترو موتوری می باشد که همانند درایوها یک سری از مدارهای الکترونیکی در کنار آن قرار گرفته اند و آن الکترو موتور که دارای شفت می باشد، کار گردش را بر عهده ی خود دارد و تجهیزات الکترونیکی نیز مسئولیت دادن دقت لازم به آن الکترو موتور را تقبل کرده اند و این دقت شامل دقت در موارد زیر می باشد:

• کنترل زاویه

• کنترل شتاب

• کنترل سرعت

امکان کنترل دقیق با بهره گیری از سروو موتورها

سروو موتورها در اصل موتورهای الکتریکی ای می باشند که به تمامی کاربران خود این امکان خاص را می دهند تا قادر باشند بر روی حرکت دورانی و خطی کنترلی دقیق و حساب شده ای داشته باشند و عموما سروو موتورها از جمله سروو موتور خطی در دستگاه بسته ی کنترلی مورد استفاده قرار می گیرند. از خصوصیات شاخص این نوع از انواع موتورهای الکتریکی امکان پذیر بودن کنترل دقیق آن ها می باشد که با تکیه بر همین موضوع، در نظر گرفتن نام سروو را انتخابی کاملا مناسب برای آن ها می توان به حساب آورد.

سروو موتور خطی، سروو موتوری است گیربکس دار

سروو موتورها دارای انواع سروو موتورهای گیربکس دار مانند سروو موتور خطی و سروو موتورهای بدون گیربکس می باشند و تولید آن ها در اندازه های متفاوت از اندازه های خیلی کوچک گرفته تا اندازه های بزرگ را شامل می شود. در پروژه های رباتیک و همچنین تجهیزات مکاترونیکی سروو موتورهای دارای اندازه های کوچک به کار گرفته می شوند و در ساختن تجهیزات صنعتی ای مثل دستگاه های سی ان سی (CNC)، سروو موتورهای دارای اندازه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

سروو موتور خطی چیست؟

سروو موتورها کاربردی ترین انواع موتورها

به دلیل این که سروو موتورها برخوردار از خاصیت لختی ( اینرسی) کمی می باشند، در این نوع از موتورها تغییر سرعت در کم ترین زمان ممکن امکان پذیر خواهد بود، و همین ویژگی سبب شده است تا کاربرد این نوع از انواع موتور های الکتریکی از سایر موتورهای الکتریکی بیش تر باشد و در این بین برای تعریف سروو موتور خطی می توان چنین گفت که این سروو موتور در حقیقت یک موتور الکتریکی ای می باشد که از آن حالت دوار درآمده است تا در عوض این که یک گشتاور یعنی یک چرخش گردشی را ایجاد نماید، به وسیله ی به وجود آوردن یک میدان الکترومغناطیسی سیار در طول خود، باعث به وجود آمدن یک نیروی خطی گردد.

کاربردهای سروو موتورها

از کاربردهای متنوع انواع سروو موتورها ازجمله سروو موتور خطی در دستگاه های صنعتی و تجاری موجود در صنایع متنوع و گسترده ای همچون: صنایع خودروسازی و هواپیما سازی، صنایع چوب، صنایع قطعه سازی و همچنین صنعت رباتیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• استفاده نمودن از سروو موتورها در بخش مفاصل ربات های صنعتی به منظور تأمین کردن زاویه ی حرکت دقیق آن ها برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب.

• درون دوربین ها برای فوکوس (اتوماتیک) خودکار دوربین ها، یک سروو موتور قرار داده می شود تا با هدف وضوح بخشیدن به تصویر به میزان قابل قبول، موقعیت لنز دوربین را به شکلی دقیق و درست اصلاح کند.

• سروو موتورها در سیستم های مکان یابی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، به این صورت که آن ها برای موقعیت یابی محور سمت، بلندی آنتن ها و همچنین تلسکوپ ها به کار گرفته می شوند.

• همان طور که پیش تر اشاره شد از سروو موتورها برای ساختن دستگاه های سی ان سی (CNC) نیز بهره گرفته می شود، این نوع دستگاه ها در واقع دستگاه های تراشی هستند که می توانند طرح هایی گوناگون را به صورت کاملا دقیق، به طور مثال بر روی چوب به اجرا در بیاورند.