مقالات

نکات مهم برای خرید انکودر موتور

در این مقاله قصد داریم در رابطه با انکودر موتور ، ویژگی های آن و عوامل مهم در خرید انکودر موتور ، اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار خواننده گرامی قرار دهیم.

انکودر موتور چیست؟

انکودر یا رمزگذار موتور یک وسیله الکترومکانیکی است که سیگنال الکتریکی را برای کنترل سرعت یا موقعیت فراهم می کند. رمزگذارها حرکت مکانیکی را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند که توسط سیستم کنترل برای نظارت بر پارامترهای خاص برنامه های کاربردی انجام می شود و در صورت لزوم تنظیماتی را انجام می دهند تا دستگاه به صورت دلخواه کار کند. پارامترهای مورد بررسی با توجه به نوع کاربرد تعیین می شوند و می توانند شامل سرعت، مسافت، موقعیت در بین سایر دستگاه ها و … باشند.

چنانچه قصد خرید انکودر موتور را دارید، لازم است بدانید که انکودر موتور یک رمزگذار در یکی از انواع خطی یا دوار است که به یک موتور الکتریکی نصب شده است و با ردیابی سرعت و موقعیت یک شافت موتور، سیگنال های سیستم های کنترل حلقه بسته را فراهم می کند. انواع مختلفی از تنظیمات رمزگذار موتور مانند شفت افزایشی یا مطلق، نوری یا مغناطیسی، شافت یا توپی توخالی موجود است.

در رابطه با خرید انکودر موتور بهتر است بدانید که نوع رمزگذار مناسب برای استفاده در موتور، به عوامل مختلفی همچون نوع موتور و نحوه نصب انکودر به موتور و … وابسته است. در ادامه به عوامل مهم در انتخاب و خرید انکودر موتور خواهیم پرداخت.

نکات مهم برای خرید انکودر موتور

عوامل اصلی تأثیرگذار بر انتخاب انکودر موتور

هنگام خرید انکودر موتور لازم است به موارد و نکات مهمی توجه نمود تا بهترین و مناسب ترین انکودر موتور خریداری شود:

۱. نوع موتور

هنگام خرید انکودر موتور و انتخاب قطعات مورد نیاز برای سیستم کنترل حلقه بسته، ابتدا انتخاب انکودر موتور با توجه به نوع موتور مورد استفاده در برنامه تعیین می شود. متداول ترین انواع موتور عبارتند از:

• انکودر مخصوص AC Motors: موتورهای القایی AC، انتخابی رایج برای سیستم های کنترل خودکار اتوماسیون عمومی هستند، زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. از رمزگذارهای موتور برای کنترل دقیق تر سرعت در کاربردهایی که از موتورهای AC استفاده می کنند، بهره گیری می شود.

• انکودرهای مخصوص سروو موتور (Servo motors): موتورهای سروو، سیستم های کنترل حلقه بسته را به برنامه هایی که نیاز به دقت بالاتری دارند، ارائه می دهند و به اندازه موتورهای القایی AC قوی نیستند. در خرید انکودر موتور توجه باشید که رمزگذار موتور مورد استفاده در موتورهای سروو، بسته به میزان وضوح و دقت مورد نیاز می تواند مدولار، افزایشی یا مطلق باشد.

نکات مهم برای خرید انکودر موتور

• انکودر ویژه موتور استپر (Stepper motors): موتورهای استپر مقرون به صرفه و دقیق هستند و به طور معمول در سیستم های حلقه باز استفاده می شوند. در سیستم هایی که از موتورهای استپر استفاده می کنند در صورت نیاز به کنترل سرعت، یک رمزگذار موتور افزایشی اغلب بر روی این موتور نصب می شود.

۲. نصب انکودر موتور

گزینه بعدی تأثیرگذار بر انتخاب مناسب در خرید انکودر موتور، گزینه نصب است و رایج ترین موارد عبارتند از:

• Shafted: برای اتصال شافت انکودر موتور به شافت موتور از یک روش اتصال استفاده می کند. این حالت یک کوپلینگ جداسازی مکانیکی و برقی از شافت موتور را فراهم می کند اما می تواند از طریق اتصال و همچنین طول شفت طولانی تر که برای نصب رمزگذار موتور لازم است نیز استفاده کند.

• شافت توپی توخالی: رمزگذارهای شافت توخالی مستقیماً از طریق یک قلاب بارشی به فنر و به شافت موتور، سوار می شوند. این روش برای نصب آسان است و نیازی به تراز شفت ندارد، اما برای تهیه ایزولاسیون برقی باید دقت لازم را انجام داد.

نکات مهم برای خرید انکودر موتور

• بدون تحمل: این گزینه نصب، یک سنسور حلقه ای است که در قسمت موتور نصب می شود و یک چرخ مغناطیسی که بر روی شافت موتور نصب شده است. این نوع پیکربندی نصب انکودر موتور بیشتر در کاربردهای سنگین مانند ابزارآلات مکانیکی قابل کاربرد در حوزه فولاد و جرثقیل یافت می شود.

نحوه خرید انکودر موتور

برای خرید انکودر موتور می بایست با توجه به نوع موتور مورد نظرتان و کاربردی که از خرید انکودر موتور انتظار دارید، به فروشگاه های عرضه و فروش انکودر موتور مراجعه نمایید. همچنین می توانید با یک جست و جوی ساده در موتورهای جست و جو در فضای اینترنت، انواع موتورهای انکودر موجود در بازار، ویژگی ها و قیمت آن ها را مشاهده نموده و نسبت به ثبت سفارش برای خرید انکودر موتور اقدام نمایید.

قابل ذکر است که می توانید از مشورت با کارشناسان فروش سایت فروش انکودر موتور به منظور کسب اطلاعات لازم به منظور انجام بهترین و مناسب ترین انتخاب در خرید انکودر موتور، بهره مند شوید.