مقالات

معایب پمپ کف کش دست دوم و نکات مهم در خرید آن

معایب پمپ کف کش دست دوم

معایب پمپ کف کش دست دوم و نکات مهم در خرید آن

پمپ کف کش دست دوم شامل پمپ‌هایی هستند که مدتی از عملکرد آن‌ها می‌گذرد. انواع پمپ کف کش برای پمپاژ لجن، گل و لای رودخانه‌ها یا رواناب‌ها و همچنین فاضلاب‌های صنایع یا پساب‌های تصفیه‌خانه که حاوی درصد بالایی از ذرات معلق جامع و با ویسکوزیته بالا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در حال استفاده از انواع پمپ کف کش دست دوم هستید و یا قصد دارید یکی از آن‌ها را خریداری کنید، این مطلب به نفع شما خواهد بود. بسیاری از پمپ‌های دست دوم دارای نقص‌ها و مشکلاتی هستند که چنانچه به آن‌ها پرداخته نشود هزینه‌ای بسیار گزاف‌تر از خرید یک پمپ نو در بر خواهد داشت.

اگر شما اپراتور یک پمپ کف کش دست دوم هستید ممکن است با مشکلاتی نظیر نقص در عملکرد پمپ، داغ شدن بیش از حد پمپ‌ها، کاهش ضریب بازدهی به ویژه در ساعات شب مواجه شوید. برخی از پمپ‌های کف کش به حدی گران ‌قیمت و پیچیده هستند که ممکن است هزینه‌های تعمیرات و نگهداری آن بسیار بسیار بیشتر باشد. بیش از ۸۰ درصد از مشکلاتی که پمپ‌ها با آن مواجه هستند مربوط به سیستم خواهد بود؛ بنابراین از طریق بررسی سیستم برطرف می‌شود نه خود دستگاه پمپ.

معایب پمپ کف کش دست دوم

چرا پمپ کف کش دست دوم کار نمی‌کند؟

به دلیل استهلاک قسمت‌های مختلف در پمپ کف کش دست دوم، عملکرد این پمپ‌ها دچار اختلال می‌شود. هنگامیکه سیالات ویسکوز یا دوغاب‌ها به پمپ وارد می‌شود، اولین دلیل که برای توضیح علت عدم کار کرده پمپ کف پوش دست دوم مطرح می‌شود، مشکلات مربوط به مکش سیستم است. طیف وسیعی از مشکلات و مسائل مکانیکی و عملیاتی، پمپاژ سیال توسط پمپ‌های کف کش دست دوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چند دلیل رایج وجود دارد که این علت ها را توضیح می‌دهد:

  • پمپاژ نادرست: اگر به هر دلیلی پمپ کف کش دست دوم دارای نقص در فلنج‌ها، داغ شدن بیش از حد موتور، ارتعاش غیر عادی یا سرعت جریان بسیار اندک شود، عملیات پمپاژ در سیستم مختل می‌گردد.
  • شرایط عملیاتی ضعیف: شرایط عملیاتی باید از نظر سرعت جریان موثر، دما و ارتعاش غیر معمولی مورد بازرسی قرار گیرند. تمام این موارد، عملکرد پمپ کف کش دست دوم را در شرایط پمپاژ سیال تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • نصب غیر اصولی: اگر پمپ کف کش دست دوم به صورت غیر اصولی نصب شده باشد، دمای عملیاتی ممکن است بیش از حد افزایش پیدا کند، موتور گرم شود یا فلنج‌ها با مشکل مواجه شوند؛ همچنین ارتعاش موتور دچار اختلال می‌شود.
  • کوتاهی در بازرسی: یکی از عواملی که مشکلات بسیاری را برای پمپ کف کش دست دوم  ایجاد می‌کند، عدم بازرسی اعضای پمپ در زمان مشخص است. شدت جریان، دما، ارتعاش، شرایط عملیاتی و سایر موارد مهم باید در هر دوره بررسی شود تا از بروز مشکلات بیشتر برای پمپ کف کش دست دوم جلوگیری گردد.

معایب پمپ کف کش دست دوم

مهم‌ترین معایب پمپ کف کش دست دوم

پمپ‌های کف کش دست دوم به دلیل این که مدت زمانی از کارکرد آن‌ها گذشته است، نسبت به مدل‌های نو، کارایی کمتری دارند. این معایب به صورت زیر عنوان می‌شود:

  • استهلاک قسمت‌های داخلی موتور
  • نقش در فلنج‌ها و قسمت‌های آب‌بندی شده
  • عدم تنظیم جریان پمپاژ
  • خارج شدن از خدمات گارانتی برای تعمیرات پمپ کف کش دست دوم