مقالات

مشخصات فنی پمپ کف کش

مشخصات فنی پمپ کف کش

مشخصات فنی پمپ کف کش عبارت است از تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌ها و امکاناتی که پمپ‌های کف کش برای شرایط عملیاتی مختلف ارائه داده‌اند.

این مشخصات عموماً در کاتالوگ این پمپ‌ها از سوی شرکت سازنده منتشر شده است. جدول‌های کاملی که جزئیات فیزیکی، ویژگی های مکانیکی و سایر موارد مرتبط با یک پمپ کف کش را به طور کامل نشان می‌دهند، به همراه نمودارهای مختلف همگی در کاتالوگ در دسترس هستند.

هنگام خرید پمپ‌های کف کش به مشخصات فنی پمپ کف کش باید دقت شود. این مشخصات در حقیقت به نوعی متناسب بودن مدل پمپ‌ها با نیاز صنعتی را مشخص می‌کنند؛ از طرفی دیگر، اطلاع داشتن از تمام مشخصات فنی موجب می‌شود مشتریان بتوانند بودجه مالی خود را بهتر مدیریت کنند.

پارامترهایی نظیر دمای عملیاتی پمپ کف کش، حداکثر جریان تخلیه، حداکثر فشار تخلیه، اندازه تخلیه، نیروی پمپ براساس اسب بخار، جنس مواد سازنده پمپ‌ها، منبع تغذیه پمپ، ابعاد و اندازه‌ها و وزن و روش‌های نگهداری و بازرسی این تجهیزات هنگام خرید پمپ کف کش اهمیت زیادی دارند.

مشخصات فنی پمپ کف کش
نکات مهم در خصوص مشخصات فنی پمپ کف کش و عملکرد آن

زمانیکه مشخصات فنی پمپ کف کش را بررسی می‌کنید به واژه “حداقل” و “حداکثر” در کاتالوگ دقت داشته باشید. از لحاظ منطقی، این دو واژه اهمیت زیادی دارند؛ شاید از نظر عبارت فارسی، یک واژه ساده باشند اما در حقیقت، تعیین کننده شرایط عملیاتی پمپ‌ها هستند.

به طور مثال، زمانیکه برای یک پمپ کف کش بیان شده است “حداکثر دمای عملیاتی ۱۰۰ درجه فارنهایت”، منظور این است که این پمپ نباید برای مواردی به کار برود که با دماهای بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت سروکار دارد. در این صورت ممکن است فرآیند  پمپاژ مختل شود.

زمانیکه صحبت از “حداکثر جریان پمپ” در انواع پمپ کف کش به میان می‌آید، منظور این است که جریان نباید از این مقدار فراتر رود؛ چرا که ممکن است باعث فشار زیاد به اجزای پمپ شده و سیستم را مختل کند.

حداقل و حداکثر فشار در این پمپ‌ها مطابق با معیارهای عملکردی مختلف تعیین شده‌اند. بنابراین اگر قصد خرید پمپ‌های کف کش را دارید، ابتدا شرایط خود را ارزیابی کرده و سپس به فشار آن دقت کنید.

اندازه تخلیه پمپ به معنای قطر خروجی برای پمپاژ است. زمانی که به حجم بالاتری از استخراج سیال نیاز باشد، از پمپ کف کش با خروجی بزرگ‌تر استفاده می شود.

مواد اولیه برای اجزای تشکیل دهنده پمپ کف کش

یکی دیگر از مواردی که در دسته مشخصات فنی پمپ کف کش قرار دارند، مواد اولیه‌ای است که برای ساخت بدنه و قطعات داخلی پمپ‌ها به کار رفته است.

مهم‌ترین مواد اولیه در این قسمت فلزاتی همچون آلومینیوم، چدن، برنج، برنز و فولاد آلیاژی هستند. برخی از اتصالات و آب‌بندی‌ها از قطعات پلاستیکی مقاوم یا الیاف نساجی با دوام ساخته شده‌اند. تمام فلزات و قطعات در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند و همچنین در فشار و دمای بالا خواص خود را حفظ می کنند.

مشخصات فنی پمپ کف کش

ویژگی‌های منبع تغذیه پمپ کف کش

یکی دیگر از مواردی که در مشخصات فنی پمپ کف کش مطرح می‌شود، منبع تغذیه پمپ‌ها است. انواع این پمپ‌ها به صورت پمپ‌های دستی، پمپ‌های پنوماتیک با فشار هوا، پمپ‌های برقی با منبع جریان برق مستقیم، پمپ‌های خورشیدی، پمپ‌های الکتریکی با جریان برق متناوب، پمپ‌های هیدرولیکی، پمپ‌های سوختی با موتور دیزلی، پمپ‌های آبی و پمپ‌های با جریان سیال به کار گرفته می شوند. در حقیقت، نوع منبع تغذیه پمپ کف کش، توان عملکردی خروجی آن را برای سیالات مشخصی فراهم می‌آورد.