مقالات

عیب یابی پمپ ها

در شرایط ایده ال پمپ هایی را مورد استفاده قرار می دهیم که همیشه در بهترین وضعیت خود کار می کنند.

اما در دنیای واقعی به ندرت پیش می آید بتوانیم از یک تولید کننده پمپی دریافت نماییم که بازدهی آن به الزامات مورد نظر ما نزدیک باشد.و یا پیدا کردن راهی که بتواند عملکرد پمپ را درنقطه بیشترین بازدهی و یا نزدیک به ان نقطه حفظ نماید محال به نظر می رسد.

البته مهندسین کاربردی راههایی برای بهینه سازی انتخاب پمپ ها دارند.

یک راه این است که پمپ مطلوب را مشخص نموده و مشخصه های آن را به قدری دقیق ذکر نماییم که پمپهای دیگر را شامل نشود.در صنعتی که رقابت بر سر بهترین پیشنهادات وجود دارد این کار مورد قبول واقع نمی شود. روش دیگر بیان نمودن مشخصات پمپ بصورت پارامترهای اساسی می باشد.

این پارامترها عبارتند از: جریان هد (افت فشار)،حداکثر توان ترمز، حداقل بازدهی پمپاژ،حداقل ضریب توان موتور و حداکثر سرعت موتور.

عملکرد پمپهای سانتریفوژ در حالتی که شدت کار بر روی آنها زیاد باشد می تواند موجب اختلالاتی در تلمبه شود.

جریان توربولنت می تواند موجب ایجاد لرزش هایی باعث و خارج شدن پمپ از مدار شود که به آن اصطلاحا می گوینداوت شده.

یکی از دلایل اولیه لرزشهای پمپ کاویتاسیون می باشد.

در این حالت در اثر کاهش فشار مایع و تبخیر صورت گرفته در سمت مکش پروانه توده های حباب تولید و به خروجی پروانه برخورد کرده. حبابها همراه با صدا (مشابه صدای ضربه به بادکنک) و ایجاد لرزش می شود.

نصب پمپ‌ها به صورت سری و موازی

هنگامی که ارتفاع مورد نیاز را نمی توان با استفاده از یک پمپ تأمین نمود، می توان چند پمپ را به صورت سری نصب نمود . گاهی اوقات پمپ ها در طول خط انتقال سیال پخش شده است تا افت فشار را به صورت یکنواخت جبران نمایند. در سیستم های با ارتفاع زیاد (مانند انتقال آب به ارتفاعات بالا و یا خطوط طولانی انتقال آب)، بهتر است پمپاژ در چند مرحله به صورت سری انجام شود . در این حالت هم از هزینه های اضافی جهت نصب خطوط لوله قوی جلوگیری شده و هم تأثیرات ضربت قوچی کاهش پیدا می کند

سرویس‌های مختلف پمپ‌ها

در موقع انتخاب پمپ برای یک کار مشخص ، شخص مسئول باید با اصول کار ومزایا ومعایب پمپ های اساسی از قبیل  گریز از مرکز، دورانی وتناوبی که اصول کار آنها در فصول گذشته مورد بررسی قرار گرفتند ، آشنایی کامل داشته باشید .

دسته‌بندی پمپ‌ها

به علت گستردگی بیش از حد فرآیندها و نیازهای مشخص هر فرآیند، انواع مختلفی از پمپ ها طراحی و ساخته شد ه اند . عوامل متعددی در انتخاب نوع پمپ تأثیر گذار می باشد که از آنجمله می توان به میزان ارتفاع، میزان دبی خروجی ، ماهیت سیال پمپاژی (شامل ویسکوزیته، چگالی، میزان خورندگی، میزان سایش) نوسان در دبی خروجی، نحوه هواگیری اولیه پمپ ، نحوه کنترل پمپ

پرایمینگ پمپ

یک پمپ گریز از مرکز را هرگز نباید بدون آب بکار انداخت ، درصورتی که قبل از پرکردن پمپ آن را بکار اندازیم امکان دارد قطعات داخلی کهز نباید بدون آب بکار انداخت ، درصورتی که قبل از پرکردن پمپ آن را بکار اندازیم امکان دارد قطعات داخلی که با آب ،روان کاری میشوند آسیب ببینند.

البته برخی از پمپ های گریز از مرکز طراحی شده اند که بصورت خشک وبی آب نیز میتوانند شروع بکار کنند.

در این مدلها یک مخزن ذخیره آب اضافی وجود دارد که کاسه نمدها را آب بندی کرده وبوش محور ورینگهای سایشی پروانه را روانکاری می نماید. با آب، روان کاری میشوند آسیب ببینند.

البته برخی از پمپ های گریز از مرکز طراحی شده اند که بصورت خشک وبی آب نیز میتوانند شروع بکار کنند. در این مدلها یک مخزن ذخیره آب اضافی وجود دارد که کاسه نمدها را آب بندی کرده وبوش محور ورینگهای سایشی پروانه را روانکاری می نماید.

بیرینگ پمپ‌ها

وظیفه اصلی یاتاقانها مهار محور و حفظ موقعیت دقیق آن بر روی اجزاء ثابت در حضور نیروهای شعاعی و محوری (استاتیکی و دینامیکی) است.

شرکت فیام موتور عرضه کننده انواع پمپ