مقالات

سیل هیدرودینامیکی و سیل هیدرواستاتیکی

سیل هیدرودینامیکی

سیل هیدرودینامیکی

سیل هیدرودینامیکی (hydrodynamic seal) نوعی آب‌بندی مکانیکی (mechanical seal) است. سیل‌های هیدرودینامیکی از یک روتور دینامیک استفاده می‌کنند که با استفاده از شیارهایی بر روی بدنه خود به عنوان یک پمپ (pump) عمل و یک فیلم هوا ایجاد می‌کنند که سطوح آب‌بندی مخالفت بر روی آن رانده می‌شوند.

با ایجاد فیلم هوا با سفتی بیش‌تر، نشتی کم‌تر و سرعت‌های لیفت پایین‌تر، آب‌بندی هیدرودینامیکی از سیل هیدرواستاتیکی (hydrostatic seal) بهتر عمل می‌کند.

آب‌بندی‌های هیدرودینامیکی در صنایع مختلف دارای کاربرد هستند. طرح‌های زیادی از شیار‌های مختلف برای آن ارایه شده و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

انواع شیارهای هیدرودینامیکی

  • شیار اسپیرال
  • موج
  • شیار V
  • شیار U
  • شیار V دوتایی

سیل هیدرواستاتیکی

سیل هیدرواستاتیکی (hydrostatic seal) نوعی آب‌بندی مکانیکی (mechanical seal) است که آب‌بندی آن به صورت غیر تماسی با خفقان جریان از یک سمت آب‌بندی به سمت دیگر انجام می‌شود.

یک فیلم بین دو سطح آب بندی ایجاد می‌شود که مانع از این می‌شود که دو سطح یکدیگر را لمس کنند. از این آب‌بندی می‌توان در کاربردهای با سرعت بالا استفاده کرد و می‌تواند نسبت به آب‌بندی‌های تماسی عمر بسیار طولانی‌تری را با میزان فرسایش کم‌تر ارایه کند.

سیل مکانیکی

آب‌بند یا سیل مکانیکی (mechanical seal) وسیله‌ای است که به الحاق دو سیستم و یا مکانیزم به یک‌دیگر همراه با جلوگیری از نشتی (مثلا در سیستم پمپاژ)، نگه‌داری فشار و یا خارج نگه داشتن آلودگی کمک می‌کند. اثر آب‌بندی در مورد چسب‌ها (sealants) وابسته به چسبندگی و در مورد گسکت‌ها (gaskets) وابسته به فشردگی می‌باشد.

به آب‌بند ایستا گاهی پکینگ (packing) نیز گفته می‌شود.

منبع: سایت مکانیزم

شرکت فیام عرضه کننده انواع محصولات صنعتی