مقالات

پمپ مگنتی تراندین در خدمت صنعت

پمپ مگنتی تراندین چه نوع پمپی است؟

کمپانی تراندین کشور تایوان در سال ۱۹۸۲ تاسیس شده است. هدف این شرکت دستیابی به کیفیت بالا در محصولات تولیدی و جذب ایده های جدید است. این شرکت در زمینه تولید انواع پمپهای مگنتی تراندین پیشرو است. پمپها از موادی تهیه می شوند که کاملا متناسب با کاربرد مورد نظر است؛ پلی پروپیلن PP که مناسب اسیدهای با قدرت خورندگی پایین و حرارت (۸۰ درجه سانتیگراد) و مواد پلی وینیلیدین فلورید PVDF مناسب اسیدهای با قدرت خورندگی بالا و حرارت بالاتر (۱۰۰ درجه سانتیگراد) یا فایبرگلاس از جمله موادی هستند که به این منظور استفاده می شوند.

پمپ مگنتی تراندین بدون نشتی و ترموپلاستیک می باشند و می توان گفت که این خصوصیات آنها را تقریبا مناسب انتقال تمامی مواد شیمیایی کرده است. در یک جمله می توان گفت که پمپ مگنتی تراندین از جمله پمپهایی است که با هدف انتقال مواد مختلف تولید شده است.

پمپ مگنتی چیست؟

پمپهای مگنتی یکی از انواع پمپهای بدون آب بند می باشند که هدف از طراحیشان رفع مشکلات آب بندی مکانیکی است که می توانند منجر به نشتی آب و یا سایر مایعات شوند. اکثریت پمپهای مگنتی به دسته پمپهای سانتریفیوژی تعلق دارند که فاقد هرگونه اتصال مستقیمی بین الکتروموتور و پروانه پمپ است و در واقع میدان مغناطیسی، عامل حرکت پروانه به شمار می آید. د

ر نتیجه به دلیل حذف آب بند مکانیکی و در نتیجه عدم وجود هرگونه اتصال مکانیکی بین بین محور الکتروموتور و محور پمپ، مشکل نشتی مایعات نیز خود به خود مرتفع می گردد یک میله دو تکه که به دو محور (شفت) داخلی و محور خارجی تقسیم بندی شده است از جمله اجزای تشکیل دهنده این پمپها است. محور داخلی متشکل از مجموعه ای از مگنت ها است که روی محور قرار گرفته اند. یک مجموعه مگنت هم روی محور خارجی قرار گرفته اند شار مغناطیسی آنها موجب حرکت پروانه و محور داخلی می شود. پمپ مگنتی SPC، پمپ مگنتی CSE و پمپ مگنتی تراندین از جمله دیگر انواع پمپهای مگنتی می باشند.

پمپ مگنتی تراندین

مدلهای مختلف پمپهای مگنتی تراندین

پمپ مگنتی تراندین در مدلهای مختلف تولید می شود. انواع مختلف پمپ مگنتی تراندین سری TMD از نظر دبی (لیتر/ دقیقه) و توان موتور و سایر خصوصیات، تفاوتهایی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. به عنوان مثال دبی پمپهای مگنتی تراندین مدل TMD 0.6-25 از ۴۰/۳۷ تا ۱۱۹/۱۱۸ و توان موتور این مدل از ۶۵ تا ۲۵۰ وات می باشد. همچنین اندازه این پمپها نیز متفاوت است.

پمپهای مدل (TMD 06–TMD 25) در اندازه هایی از ۴/۳ تا ۱ اینچ و به شکل رزوه دار و پمپهای مدل (TMD37 – TMD350) در اندازه های بالاتر تا ۲ اینچ و به صورت لبه دار عرضه می شوند، جنس مواد سازنده این پمپها نیز می تواند از آلومینیوم، استال و با پوسته های دوکی شکل از جنس پلی پروپیلن و PVDF (کاینار) باشد. نوع برق مصرفی مدلهای TMD 0.6-25 و TMD37 – TMD350 تک فاز یا سه فاز و هر دو مدل دو پل می باشند.

یاتاقان پمپهای سری TMD 06 – TMD 25 از نوع تفلون و پمپهای سری TMD37 – TMD350 از نوع سیلیکونی و تفلون است. محفظه این سری از پمپها TMD37 – TMD350 از جنس سرامیک و استیل ۳۱۶ و محفظه سری TMD 06 – TMD 25 از جنس سرامیک تهیه شده است. پوشش مغناطیسی این دو سری نیز متفاوت است به این ترتیب که پوشش مغناطیسی سری TMD 06 –۲۵ فریک بوده و پوشش سری TMD37 – TMD350 فریک و NFB است. حداکثر وزن مخصوص (SG) برای سری TMD37 –۳۵۰ سری TMD 06 –۲۵ معادل با ۱.۲ است.

مدلهای مختلف پمپ مگنتی تراندین سری TMD

مدلهای مختلف پمپ مگنتی تراندین سری TMD

خصوصیات پمپ مگنتی تراندین

پمپ مگنتی تراندین هم همانند سایر پمپهای مگنتی مانع نشت سیالات به محیط می شود و لذا علاوه بر پیشگیری از بروز مشکلات زیست محیطی از هدر رفتن مایعات نیز جلوگیری می کند. در ضمن در این پمپها به دلیل عدم وجود محور، مایع با هیچ قطعه فلزی تماس ندارد. تمامی قطعات پمپ مگنتی تراندین به آسانی قابل تهیه و به راحتی قابل تعویض می باشند و در نتیجه هزینه پایین تعمیر و نگهداری آسان را می توان یکی دیگر از ویژگیهای مطلوب این پمپها در نظرگرفت.

الکتروموتورهای این پمپها را می توان با موتورهایی که مطابق با استاندارد IEC و NEMA ساخته شده اند تعویض کرد. نکته دیگر قابل ذکر این است که تمامی محصولات شرکت تراندین علاوه بر اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001 دارای گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا CE نیز می باشند. تمام پمپها بدون درز و نشتی طراحی شده اند و از ایمنی بالا و پیشرفته ای برخوردار می باشند. ماندگاری بالا هدفی است که در تمامی مراحل طراحی و تولید این پمپها بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بوده است. این پمپها در برابر حرارت ۸۰-۱۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم می باشند و مقاومت این دسته از پمپها در برابر خورندگی مواد شیمیایی باعث شده است که بتوان از آنها در انتقال مواد مختلف بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. استهلاک این نوع پمپها در صورتی که به صورت منظم سرویس شوند و فشار زیادی به آنها تحمیل نشود بسیار پایین است.

کاربردهای پمپ مگنتی تراندین

قابلیت استفاده از پمپ مگنتی تراندین در مصارف مختلف با زمینه های متفاوت یکی از خصوصیات قابل توجه آنها است. این پمپها در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی و صنایع دارویی کارایی زیادی دارند. پمپ مگنتی تراندین را می توان در صنایع پرورش ماهیان دریایی و حتی مونتاژ بردهای الکترونیکی، در سیستمهای فیلتراسیون و تصفیه از جمله تصفیه آب و مواد شوینده استفاده کرد همچنین پمپ مگنتی تراندین می تواند به عنوان مبدل حرارتی مورد استفاده قرار بگیرد. انتقال مواد شیمیایی، انتقال اسیدها و بازها، سیالات خطرناک، بدبو یا گران قیمت، آروماتیکها، آب صابون، مواد سمی، حلالها و مواد اشتعال زا، از جمله مصارف دیگر این پمپها محسوب می شوند.

معایب پمپ مگنتی تراندین

علیرغم ویژگیهای مثبت و کارایی بالا، پمپ مگنتی تراندین محدودیتهایی نیز دارند که در هنگام استفاده از این پمپها باید مورد توجه خاص قرار بگیرند. به عنوان نمونه می توان به نامناسب بودن این پمپها در کارکردهای خشک و همچنین نامناسب بودن این پمپها در پمپاژ سیالاتی که حاوی ذرات جامد هستند اشاره کرد.