مقالات

با کارکرد پمپ مگنتی سانتریفیوژی آشنا شویم

پمپ مگنتی سانتریفیوژی چه نوع پمپی است؟

پمپهای مگنتی که در اصل همان پمپ مگنتی سانتریفیوژی می باشند توسط کشورهای مختلف ساخته و تولید می شوند و با وجود شباهتهایی که بر اساس اصول کلی ساخت این پمپها رعایت می شود تفاوتهایی نیز دارند. پمپ مگنتی سانتریفیوژی امروزه در صنایع مختلف کاربردهای متعددی یافته است.

در این نوع از پمپها نیز همچون سایر پمپهای مگنتی نظیر پمپ مگنتی TRUNDIN، پمپ مگنتی CSE و پمپ مگنتی SPC مشکل استهلاک و نشتی ناشی از وجود آب بند مکانیکی که موجب خروج مایعات و گازهای سمی می شود با طراحی حذف آب بند مکانیکی از بین رفته است و میدان مغناطیسی به عنوان عامل انتقال نیروی حرکتی از الکتروموتور به پروانه ها عمل می کند.

می توان گفت در این پمپها مگنت خارجی مستقیما به محور حرکتی متصل شده و گشتاور را به مگنت داخلی منتقل می کند. میدان مگنتی که از این طریق ایجاد می شود بدون تماس فیزیکی بین بخشهای مختلف موجب چرخش می گردد. پمپ مگنتی سانتریفیوژی ابزاری مکانیکی است که برای حرکت دادن مایع از طریق انتقال انرژی چرخشی از یک یا چند عدد چرخاننده هدایتگر با نام ایمپلر طراحی شده است. مایع وارد ایمپلری که با سرعت بالا در راستای محورهایش در حال چرخش است می شود و از طریق نیروی سانتریفیوژی آن را در راستای محیطش به حرکت در می آورد.

این عمکلرد ایمپلر ولوسیته مایع و فشار آن را افزایش می دهد و در عین حال مایع را به سمت خروجی پمپ هدایت می کند. محفظه پمپ دقیقا به منظور جمع کردن مایع ورودی پمپ، هدایت آن به ایمپلر و کندتر کردن و کنترل مایع پیش از تخلیه طراحی شده است. در واقع می توان گفت که ایمپلر جزء کلیدی یک پمپ سانتریفیوژی است و از مجموعه ای از پره های خمیده تشکیل شده است.

خصوصیات کلی پمپهای مگنتی:

پمپهای مگنتی را می توان یکی از جدیدترین پیشرفتها در زمینه انتقال مایعات درنظر گرفت. حذف آب بندهای مکانیکی یکی از ویژگیهای این گروه از پمپها است که پیشرفتی قابل توجه در صنعت محسوب می شود. در نتیجه، مشکلات آب بندی مکانیکی رفع شده است و از نشتی آب یا سایر مایعات جلوگیری می شود. غالب پمپهای مگنتی در دسته پمپهای سانتریفیوژی قرار می گیرند که هیچگونه اتصال مستقیمی بین الکتروموتور و پروانه پمپ در آنها وجود نداشته و برای به حرکت درآوردن پروانه از میدان مغناطیسی، استفاده می شود.

از جمله اجزای تشکیل دهنده این پمپها یک میله دو تکه است که به دو محور (شفت) داخلی و محور خارجی تقسیم بندی می شود. روی محور داخلی مجموعه ای از مگنتها قرار گرفته اند. مجموعه دیگری از مگنتها هم روی محور خارجی قرار گرفته اند که شار مغناطیسی آنها موجب حرکت پروانه و محور داخلی می شود. پمپ مگنتی TRUNDIN، پمپ مگنتی CSE و پمپ مگنتی SPC از جمله دیگر انواع پمپهای مگنتی می باشند.

با کارکرد پمپ مگنتی سانتریفیوژی آشنا شویم

مدلهای مختلف پمپهای مگنتی

پمپ مگنتی سانتریفیوژی در مدلهای مختلفی تولید می شود از جمله پمپ مگنتی سانتریفیوژی MAG که از نمونه های آن می توان به این موارد اشاره کرد: HTM PP/PVDF به صورت پمپهای ترموپلاستیکی از جنس پروپیلن PP یا پلی وینیلیدین فلورید PVDF با ظرفیت ۴۵ مترمکعب/ ساعت. مدل HC که پمپ ترموپلاستیکی از جنس پروپیلن PP یا پلی وینیلیدین فلورید PVDF با ظرفیت ۱۳۰ مترمکعب/ ساعت و مدل HTM-SS316 که پمپهای متالیکی هستند که از فولاد ضدزنگ ساخته می شوند و حداکثر ظرفیت آنها تا ۳۲ مترمکعب/ ساعت می رسد.

مزایای پمپ مگنتی سانتریفیوژی

همانطور که گفته شد پمپ مگنتی سانتریفیوژی همچون سایر پمپهای مگنتی مانع نشت سیالات به محیط می شود و لذا علاوه بر پیشگیری از بروز مشکلات زیست محیطی از هدر رفتن مایعات نیز جلوگیری کرده و برای انتقال مواد شیمیایی، سمی و مرگ آور کاربرد فراوانی دارند ضمن اینکه از ایمنی بالایی در این زمینه برخوردارند.

پمپ مگنتی سانتریفیوژی برای انتقال و جابجایی مواد شیمایی که خوردگی ایجاد می کنند نیز گزینه مناسبی به حساب می آید. برای روانکاری پمپ مگنتی سانتریفیوژی از سیال پمپ شونده استفاده می شود. همانطور که گفته شد این پمپها نیازی به تعویض آب بند مکانیکی ندارند و عدم وجود سایش بین اجزای پمپ باعث کاهش تراز مصرف انرژی شده و همچنین از فرسودگی دستگاه نیز کاسته خواهد شد.

از دیگر نکات مثبت این پمپ این است که در صورت انجام سرویس منظم و عدم تحمیل فشار زیاد استهلاک آن بسیار کم خواهد بود. نگهداری آسان و ساختمان ساده پمپ مگنتی سانتریفیوژی از جمله دیگر نکات مثبت این پمپ محسوب می شود. که می تواند خریدار را به انتخاب این پمپها ترغیب کند. تنوع در جنس پروانه های این پمپها و فضای کمی که اشغال می کنند از جمله دیگر مزایای پمپهای سانتریفیوژی به حساب می آید.

کاربردهای پمپ مگنتی سانتریفیوژی

کاربرد اصلی پمپهای مگنتی انتقال مواد مختلف است. از جمله موادی که توسط این پمپها قابل انتقال هستند می توان به مواد شیمیایی سمی، مواد قابل اشتعال، مواد بدبو، مواد رادیواکتیو، مواد خورنده و مواد شیمیایی گرانقیمت اشاره کرد. پمپ مگنتی سانتریفیوژی بیشترین کاربرد را در پمپهای آبی صنتعی دارند.

معایب پمپ مگنتی سانتریفیوژی

علیرغم نکات مثتبی که در رابطه با این پمپ مگنتی به آنها اشاره کردیم ولی این پمپها معایبی نیز دارند. از جمله اینکه نقطه کارکرد این پمپها باید به نقطه بهینه کارکرد بسیار نزدیک باشد. باید توجه داشت که همچون سایر پمپهای مگنتی این نوع از پمپها نیز نباید به صورت خشک کار کنند و مواد انتقالی باید فاقد ذرات جامد باشند. پمپ مگنتی سانتریفیوژی در برابر کاویتاسیون مقاومتی ندارد و می توانند باعث بالارفتن حرارت ماده سیال پمپ شونده گردند. همچنین این پمپها نیاز به آب بندی دارند و در حالت عادی از عهده تامین فشارها و دبی ها بالا برنمی آیند و اگر نیاز به تولید فشارهای بالا از طریق پمپهای طبقاتی باشد، بسیار گران قیمت خواهند بود.

نکته:

در هنگام استفاده از پمپ مگنتی سانتریفیوژی در زمان انتقال سیالات آلوده، دماهای بالای کاری، سیالاتی که قابلیت جامد شدن دارند یا سیالاتی که ویسکوزیته آنها بالاتر از ۲۰۰ سانتی پواز است یا زمانی که هوای محبوس بسیار زیاد در سیال وجود دارد باید دقت کافی مبذول شود.