مقالات

پمپ آب و فاضلاب

پمپ فاضلاب کش

پمپ فاضلاب چیست؟

پمپ فاضلاب یکی از انواع پمپ های صنعتی با کارایی فوق العاده بالا می باشد که برای پمپاژ انواع لجن و فاضلاب از محیط های مختلف طراحی شده است. پمپ های مخصوص فاضلاب با عنوان “پمپ ایرلیفت” نیز شناخته می شوند و بر اساس مکش هوا و تخلیه لجن و فاضلاب ها از داخل مخازن یا مکان مورد نظر عمل می کنند.

انتهای لوله پمپ فاضلاب در لجن یا فاضلاب مورد نظر غوطه ور می گردد؛ هوای فشرده شده از طریق کمپرسور به داخل مخزن تزریق می شود. به دلیل اختلاف چگالی فاضلاب از طریق لوله پمپ، تحت یک جریان و سرعت ثابت، فاضلاب به بالاترین سطح، مکیده می شود. این مدل پمپ ها از نظر توان عملکردی و کارایی در حوضچه ها، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، گودال ها و نظایر اینها بسیار ایده آل هستند.

 

پمپ فاضلاب
مفاهیم اصلی در مورد پمپ فاضلاب

پمپ های فاضلابی از طریق هوای فشرده، انرژی لازم را برای خارج کردن مایع فاضلابی از مکان مورد نظر فراهم می کنند. هوای فشرده شده از طریق کمپرسور یا یک ابزار دمنده تأمین می گردد. اختلاف فشار میان فاضلاب در داخل لوله و خارج از آن به حرکت کردن آن و پمپاژ فاضلاب کمک می کند. انواع پمپ فاضلابی با توان عملکردی متفاوت در بازار وجود دارند.


کاربرد پمپ فاضلابی

انواع پمپ فاضلاب برای پمپاژ با غلظت مختلفی از فاضلاب و پساب صنعتی با درصد بالایی از مواد شیمیایی اسیدی و خورنده، پمپاژ فاضلاب ها با ذرات معلق درشت و ساینده و همچنین پمپاژ لجن و فاضلاب از درون مخازن تصفیه فاضلاب یا مکان هایی که دچار گرفتگی فاضلاب شده اند، کاربرد دارند. پمپ هایی که در عملیات نجات از گل و لای به کار می روند، نمونه ای از پمپ فاضلابی با ظرفیت کارکرد بالا هستند.

پمپ فاضلابمزایای پمپ فاضلابی

  • عدم خوردگی درفاضلاب های شیمیایی
  • عدم رسوب گرفتگی و مسدود شدن مسیر پمپاژ فاضلاب و لجن ها
  • قابل استفاده برای کاربردهای صنعتی و یا دسترسی به منابع آب های زیرزمینی
  • سهولت کار با پمپ و کمپرسور
  • انواع پمپ با کارایی مختلف و قطعات متنوع با دوام بالا

برخی از معایب پمپ فاضلاب

یکی از معایب پمپ فاضلاب، هزینه بالای آن است. تجهیزات کمپرسور برای پمپاژ، گرانقیمت هستند؛ قطعات اصلی پمپ، هزینه ای مجزا از کمپرسور را برای کاربر در بر دارد. یکی دیگر از معایب پمپ های فاضلاب، پایین بودن سرعت جریان سیال هنگام خروج به سمت مسیر مورد نظر است. همچنین میزان مکش فاضلاب از طریق این پمپ ها نسبتاً محدود است. یکی دیگر از معایبی که در هنگام کار پا با پمپ های فاضلاب با آن مواجه هستیم، میزان اکسیژن محلول در فاضلاب ها است. وجود اکسیژن در هنگام پمپاژ، اختلالاتی را در سرعت جریان فاضلاب ایجاد می کند.

انواع پمپ فاضلاب

با توجه به اینکه پمپ فاضلاب از طریق عملکرد قطعات داخلی، امکان مکش مایع فاضلابی و لجن را فراهم می سازد، در حال حاضر این تجهیزات با عناوین مختلف در بازار برای این کار استفاده می شوند؛ پمپ لجن کش به صورت سه فاز و تکفاز، پمپ های دنده ای که برای سیالات با ویسکوزیته بالا طراحی شده است، پمپ های مخصوص تخلیه فاضلاب و پساب ها با عنوان پمپ کف کش در این صنعت مورد توجه قرار گرفته اند.

  • استفاده از انواع پمپ فاضلاب، اصول و قاعده خاص خود را دارد؛ به طور مثال، هنگامی که پمپاژ فاضلاب ها از چاه مورد نظر است، عملیات پمپاژ باید به گونه‌ای انجام شود که دیواره چاه، ریزش نداشته باشد و یا آلودگی ها به محل اطراف انتشار پیدا نکنند.

انواع پمپ فاضلاب