مقالات

با پمپ مگنتی SPC بیشتر آشنا شویم

پمپ مگنتی SPC چه نوع پمپی است؟

پمپ مگنتی SPC در گروه پمپهای سانتریفیوژی قرار می گیرد. نام این پمپها برگرفته از نام شرکت سازنده آنها (شرکت SPC) است که در چین قرار دارد. این شرکت معتبر در زمینه تولید انواع پمپهای پلیمری ضد اسید و پمپهای مگنتیکی در وسعتی بیش از ۶۰۰۰۰ فعالیت دارد و تعداد پمپهای تولیدی این شرکت در سال به متجاوز از ۱۵۰۰۰۰۰ عدد می رسد.

پمپ SPC علاوه بر پمپ مگنتی SPC در انواع مختلف دیگری همچون پمپ جتی، پمپ SPC سانتریفیوژ خطی اتوماتیک، پمپ SPC کف کش، پمپ SPC سیرکولاتور خانگی، پمپ SPC شناور تمام استیل، پمپ لجن کش SPC با نام SP-WQD، پمپ کف کش مدل SP، پمپ کف کش مدل SY، پمپ کف کش مدل SP-QDX بر حسب مصارف مورد نظر تهیه می شود.

بدیهی است که قیمت این پمپها نیز متفاوت می باشد ولی هزینه تهیه این پمپها در مجموع مقرون به صرفه است. تمرکز این مطلب روی پمپ مگنتی SPC است. شرکت SPC از مواد اولیه پلیمری برای ساخت پروانه پمپها و پوسته آنها استفاده می کند. نام پمپ مگنتی SPC با کیفیت و تکنولوژی معادل است که قدمت ۳۰ ساله این پمپ در بازارهای جهانی یکی از شواهد این ادعا می باشد.

مواد اولیه پلیمری موجب می شوند که مقاومت پمپ SPC در مقابل مواد مختلف شیمیایی از جمله اسیدهای خورنده بالا برود که در امر جابه جایی مواد مختلف مزیت بزرگی به شمار می آید. مقاومت پمپ SPC در برابر حرارت نیز بالا است. حرکت این پمپ بر اساس نیروی گریز از مرکز صورت می گیرد.

پمپ مگنتی spc

خصوصیات کلی پمپهای مگنتی:

پمپهای مگنتی را می توان یکی از جدیدترین پیشرفتها در زمینه انتقال مایعات درنظر گرفت. حذب آب بندهای مکانیکی یکی از ویژگیهای این گروه از پمپها است. در نتیجه این ویژگی مشکلات آب بندی مکانیکی رفع شده است و از نشتی آب یا سایر مایعات جلوگیری می شود. غالب پمپهای مگنتی در دسته پمپهای سانتریفیوژی قرار می گیرند که هیچگونه اتصال مستقیمی بین الکتروموتور و پروانه پمپ در آنها وجود نداشته و برای به حرکت درآوردن پروانه از میدان مغناطیسی، استفاده می شود.

از جمله اجزای تشکیل دهنده این پمپها یک میله دو تکه است که به دو محور (شفت) داخلی و محور خارجی تقسیم بندی می شود. روی محور داخلی مجموعه ای از مگنتها قرار گرفته اند. مجموعه ای از مگنتها هم روی محور خارجی قرار گرفته اند که شار مغناطیسی آنها موجب حرکت پروانه و محور داخلی می شود. پمپ مگنتی trundin، پمپ مگنتی cse و پمپ مگنتی سانتریفیوژی از جمله دیگر انواع پمپهای مگنتی می باشند.

ویژگیهای کلی پمپ مگنتی SPC

در این قسمت به برخی از خصوصیات کلی پمپ  SPC اشاره می شود. کیفیت این پمپ عالی و قیمت آن مناسب ذکر شده است و موفق به اخذ استانداردهای بین المللی شده است. این پمپها با برق تک فاز یا سه فاز کار می کنند. ولتاژ پمپ از ۲۲۰ تا ۳۸۰ است و دبی (آبدهی) پمپ مگنتی SPC 8 لیتر در دقیقه تا ۲۵۰ لیتر در دقیقه می تواند برسد. ارتفاع این پمپ از ۱ متر تا تا ۲۵۰ متر است.

دهانه خروجی پمپ مگنتی spc در دو فرم روزه ای و شلنگی با قطر ۱۴ میلی متر تا ۴۰ میلی متر تولید می شود. پلی پروپیلن PP، پی وی سی PVC ، تفلون PTFE و پلی وینیلیدین فلورید PDVF (کاینار) از دیگر موادی هستند که در ساخت مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه قدرت پمپ مگنتی spc از ۲۲ وات ۲۲۰۰ وات است.

مدلهای مختلف پمپهای مگنتی SPC

مدل MD پمپ SPC در طرحهای R, RX, RM, RZM و مدل MX از MX 400 تا MX 403 به بازار ارائه می شود. بدیهی است که مدلهای مختلف پمپها خصوصیات و قابلیتهای متفاوتی را نیز دارا می باشند.

مدلهای مختلف پمپ مگنتی SPC

مدلهای مختلف پمپ مگنتی SPC

مزایا و کاربردهای پمپ مگنتی SPC

پمپ SPC هم همانند سایر پمپهای مگنتی مانع نشت سیالات به محیط می شود و لذا علاوه بر پیشگیری از بروز مشکلات زیست محیطی ناشی از هدر رفتن مایعات نیز جلوگیری کرده و برای انتقال مواد سمی به کار می آیند.

در ضمن در این پمپها به دلیل عدم وجود محور، مایع با هیچ قطعه فلزی تماس ندارد ضمن آنکه قسمتهای متحرک پمپ هم با سایر اجزای پمپ تماسی ندارند و در نتیجه از بروز خوردگی و سایش جلوگیری می شود. این ویژگی حذف تمام تماسهای مستقیم باعث کاهش مصرف انرژی در پمپ مگنتی SPC نیز می شود.

استفاده در فضاهای آزمایشگاهی

این گروه از پمپها ابعاد مناسبی دارند و صدای کمی تولید می کنند لذا برای استفاده در فضاهای آزمایشگاهی گزینه مناسبی محسوب می شوند. برای روانکاری پمپ مگنتی SPC از خود سیال پمپاژ شونده استفاده می شود. اسید شویی و رسوب زدایی از دیگر مصارف این پمپها است. پمپ مگنتی SPC نیز همانند پمپ مگنتی TRUNDIN در صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد.

رسوب زدایی یکی دیگر از مصارف این پمپ است. در برخی موارد نام گذاری پمپها بر اساس کاربردشان صورت می گیرد به عنوان نمونه پمپ پلیمری اسید سولفوریک، پمپ پلیمری اسید نیتریک، پمپ پلیمری اسید فسفریک، پمپ پلیمری آب دریا، پمپ پلیمری کاستیک سودا، پمپ پلیمری آب نمک، پمپ پلیمری مواد شوینده، پمپ پلیمری مایع صابون و پمپ پلیمری کلرفریک.

چند نکته:

۱- در شرایط حرارت نرمال و آب تمیز و فشار صفر، حداکثر دبی معادل ۰ است. بیشترین فشار در دبی ۰ ایجاد می شود.

۲- ولتاژ موتور تک فاز با ۱۰۰ ولت، ۱۱۰ ولت، ۲۰۰ ولت و ۲۴۰ ولت مجزا می شود؛ ولتاز موتور سه فاز ۳۸۰ ولت است.

۳- دمای کاری طبیعی از ۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد است. اگر در محیط کار به حرارت بالاتری نیاز بود لازم است که با شرکت سازنده تماس گرفته شود.

۴- انتخاب پمپ باید بر اساس مواد مورد انتقال باشد تا پمپ مقاومت لازم در برابر ماده مورده نظر را دارا باشد. لذا توجه به جنس پمپ بسیار مهم است.

۵- ذرات جامد در حین استفاده از پمپ مگنتی SPC نباید وجود داشته باشند.

۶- هرگز این پمپها را در حالت خشک استفاده نکنید.