گیربکس هلیکال

گيربكس هليكال یا موتور گیربکس شافت مستقیم يكي از پركاربردترين ها در صنايع مختلف مي باشد. گيربكس هليكال فلنج دار براي نصب عمودی کاربرد دارد و   گيربكس هليكال پايه دار بيشتر در خطوط انتقال مواد مورد استفاده قرار مي گيرند.
آیا می دانید گیربکس هلیکال چیست و چه کاربردی دارد؟ گیربکس هلیکال SEW یکی از بهترین محصولات موجود در بین انواع برندهای مختلف می باشد که توانسته سه دوره رتبه اول را به خود اختصاص دهد. گیربکس شافت مستقیم فلنجدار SEW از نظر کاربرد و هزینه بسیار عالی اعلام شده است.  انواع گیربکس هلیکال در برندهای برتر در فیام موجود است.

نمایش دادن همه 7 نتیجه

اجزای کلی گیربکس شافت مستقیم

گیربکس دارای اجزای مختلفی می باشد که در ادامه هر یک را نام میبریم ولی مهمترین جز آن چرخدنده های آن می باشند که دارای انواع مختلفی می باشد.

  • پوسته: محلی برای قرار گرفتن چرخ دنده درون آن که از جنس چدن می باشد.
  • شافت ها: دو نوع شافت ورودی و خروجی در گیربکس وجود دارد که یا از نوع HOLLOW است یا از نوع SOLID می باشد.
  • یاتاقان: برای تحمل بار مورد استفاده قرار می گیرد و نام دیگر آن بیرینگ است.
  • نشت بند: برای جلوگیری از ورود هر گونه عوامل خروجی و گرد و غبار از نشت بند استفاده می شود.
  • درپوش برای اندازه گیری و کنترل روغن داخل گیربکس
  • کاسه نمد

کاربرد گیربکس هلیکال

همانطور که در بخش اول مقاله بررسی شد گیربکس هلیکال کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف می باشند. یکی از کاربردهای گیربکس هلیکال در بالابرها است، در واقع گیربکس افقی در آسیاب ها و نوار نقاله ها کاربرد داشته و گیربکس عمودی نیز در دریچه سدها و یا رولینگ فولاد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر کاربردهای گیربکس شافت مستقیم پایه دار در وینچ ها و کوره ها است و همینطور در مخلوط کن های صنعتی نیز این دستگاه نقش پر رنگی ایفا می کند. گیربکس هلیکال در صنایع فولاد، صنایع سیمان و همینطور صنایع غذایی استفاده می شود.

به طور کلی از گیربکس هلیکال در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و همینطور کاشی و سرامیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مدل های جدید الکتروگیربکس شافت مستقیم در جرثقیل های سقفی کاربرد دارد.

برند های برتر گیربکس هلیکال

گیربکس هلیکال SEW

این محصول از یک برند برتر آلمانی بوده که امروزه یک کمپانی بین المللی در زمینه تولید انواع گیربکس هلیکال SEW محسوب می شود.

گیربکس هلیکال SEW در مدل های مختلفی عرضه می شود به عنوان مثال : گیربکس شافت مستقیم SEW سری R، گیربکس شافت مستقیم پایه دار SEW سری F و سری K، گیربکس شافت مستقیم فلنج دار SEW سری P و سری S و البته مدل های دیگر. در این بخش گیربکس هلیکال SEW سری R را با هم بررسی می کنیم.

این محصول به طور کلی به صورت دو نوع طراحی شده است که نوع اول آن با دو استیج و نوع دوم با سه استیج است. این سری از گیربکس هلیکال SEW دارای دامنه تولید وسیعی است. به طور کلی این سری از گیربکس هلیکال در مدل های فلنج دار و بدون فلنج طراحی شده است و حداکثر گشتاور قابل انتقال برای آن 18000 نیوتون متر اعلام شده است. قابلیت اطمینان بالا و همینطور دوام عالی از ویژگی های مثبت گیربکس شافت مستقیم SEW سری R می باشد.

گیربکس هلیکال ایلماز

ایلماز نام یک کارخانه صنعتی در ترکیه است که ا سال 1963 به تولید انواع گیربکس پرداخته است. گیربکس هلیکال ایلماز در 13 سایز مختلف طراحی شده است که از یک ال شش استیج می باشند. و حداکثر گشتاور قابل انتقال برای این محصول 18000 نیوتون متر اعلام شده است. عموماً جنس بدنه گیربکس هلیکال ایلماز از چدن است. گیربکس هلیکال ایلماز در مدل های کوپل شده مستقیم، کولپ شده به وسیله فلنج و همینطور پایه دار با فلنج و پایه دار با تک شافت طراحی و عرضه شده است.

گیربکس هلیکال بونفیلیولی

این برند از گیربکس هلیکال حداکثر گشتاور 12000 نیوتون متر را انتقال می دهد و در دو مدل فلنج دار و پایه دار عرضه می شود. ضریب گشتاور آن بالا بوده و مصرف انرژی کمتری دارد. سرعت این برند بالا است. به عنوان مثال در سری S این مدل با وجود سادگی قدرت زیادی دیده می شود و می تواند 200 نیوتون متر را انتقال دهد. شرکت بونفیلیولی به طور کلی در ابدا به تولید انواع گیربکس برای ماشین آلات کشاورزی پرداخته  و سپس فضای کاری خود را گسترده تر نمود.

عملکرد گیربکس هلیکال

در لیست انواع گیربکس صنعتی، گیربکس هلیکال یکی از پرمصرف ترین گزینه می باشد. این گیربکس ها به طور کلی دارای تعدادی زوج دنده هستند که به طور دقیق داخل یک پوسته قرار دارد. اگر به اتصالات گیربکس هلیکال که البته نام دیگر آن گیربکس شافت مستقیم است دقت نماییم متوجه می شویم که دو طرف محورهای چرخ دنده ها به طور دقیق از یاتاقان های غلتشی استفاده شده است. چرخ دنده ها در گیربکس شافت مستقیم فلنجدار به صورت مارپیچ طراحی شده اند که البته برخی از انواع گیربکس شافت مستقیم  دارای چرخ دنده های ساده و یا مستقیم هستند. گیربکس هلیکال به طور کلی میزان نویز را بسیار کاهش داده و درگیری چرخ دنده ها در گیربکس هلیکال اس ای دبلیو به نسبت سایر برندها نرم تر اعلام شده است. قیمت گیربکس شافت مستقیم به نسبت گزینه های دیگر مقرون به صرفه تر اعلام شده است.

اگر دقت نماییم مشخص می شود که در گیربکس هلیکال به طور کلی زاویه موربی در امتداد دنده ها با محور وجود دارد. در واثع در هر لحظه بیش از یک دنده با چرخ دنده ها درگیر بوده و این روند سبب می شود که استهلاک دنده ها کاهش یابد و فشاری کمتری به آنها وارد شود. در الکتروگیربکس هلیکال محور خروجی دقیقاً در امتداد محور الکتروموتور قرار داشته و اینطور که بررسی ها نشان می دهد قطر شافت خروجی اندازه های متنوع و البته استانداردی دارد. گیربکس هلیکال در مدل های، گیربکس شافت مستقیم پایه دار و گیربکس شافت مستقیم فلنجدار طراحی و عرضه می شود.